Sammanhang, tidningen

"Vi lever i en tid utan sammanhang", sa en namnkunnig vän till mig i ett tal på en välbesökt tilldragelse för några månader sedan. Det är visst att det är den känslan, det samhället människor idag verkar och lever i. Just därför finns en poäng att peka just på sammanhanget, på ting och skeendens natur och sammansättning. Tidningen, som jag för vissa har låtit meddela att jag planerat, är tänkt att heta just Sammanhang, och behandla livet och samhället, hur vi upplever det och vad vi kan göra av det. Det är en vid beskrivning, och jag överlåter till författarna att tolka vad som därunder går in.

Ett flertal ämnen har jag redan funderat över, varav vissa jag själv ämnar behandla, och andra jag gärna skulle vilja att någon skrev om. Där ingår
  • Hur skapas känslan och bilden av ett samhälle och sammanhang, och vad styrs dess utveckling?
  • En diskussion om tid och hur vi upplever den, och vad det innebär rent konkret i verkligheten, i fråga om kausalitet, inlärning, mm.
  • Nödvändigheten i att vara seriös och misslyckas.
  • En epistemologisk diskussion - om vad kunskap är och hur den införskaffas.
  • Att skapa något genom att säga det, och vikten och värdet i en benämning.
  • Lådan och vad den är - gärna en språkteoretisk analys på den.
  • Om mål och deras uppfyllande.
  • Förändring och nuets värde.
  • Vem behöver en lycklig barndom?
  • Kvantfilosofi - en populärvetenskaplig beskrivning.
  • Att skapa en person i ett socialt sammanhang.
  • Information: Dess natur och egenskaper.
Med mycket mer. Poängen är att uppmuntra till diskussion om ämnet, och vikt bör läggas på personers upplevelse när de intar texten. Mina förslag kan verka teoretiska, men tanken är verkligen inte att tidningen bara ska behandla teoretiska ämnen. Det mesta som känns bra blir bra.

Tanken är att tidningen skall typsättas med LaTeX och XeTeX, kompakt i två kolumner på a4-papper för att underlätta läsning från utskrivna blad. Troligtvis kommer jag inte få möjlighet att trycka den på riktigt, utan får distribuera den digitalt för lokal utskrift. Om någon känner till en lagom billig tryckmöjlighet tar jag gladeligen emot såna förslag.

Återstår nu att informera och diskutera detta, så får vi se när det hela blir klart. Alla som är intresserade - av att bidra eller läsa - ombedes kontakta mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0